torsdag 29 september 2011

Allt roligt har ett slut!

Senaste tävlingen på Falkenberg var slutet för RHK- och Formel Vee-Cupen 2011. Nu handlade det om att placera sig bra och därmed snygga till slutplaceringen i respektive cup.

Som jag tidigare berättat är Formel Vee en klass på frammarsch. Till Falkenberg kom hela 21 st bilar varav 20 överlevde träning och kval. Dessa 20 kom också till start i race 2. De senaste åren har alltså intresset för Formel Vee ökat markant!

Åter till racen. Tiden i kvalet gjorde att jag startade som femma i vår klass. De femton varven som följde blev en hård kamp mellan mig och Stefan Persson. Det är kul att kubbas med någon som man vet att man kan lita på och vi bytte placering minst fyra gånger. Kom till sist före Stefan i mål och därmed blev jag fyra i race ett.



Race två blev en minst sagt annorlunda upplevelse. Det fina vädret som vi haft hela helgen försvann plötsligt. På "line up" kände vi att det började dugga lätt och under tiden som vi körde vårt uppvärmningsvarv hade det gått över till regn. Regnet övergick till skyfall när starten gick och det var minst sagt spännande fram till första kurvan. Däcken planade mer än de greppade och efter några varv kom säkerhetsbilen ut. Till och med att hänga med i dens tempo var en uppgift som hette duga. Av någon outgrundlig anledning så valde säkerhetsbilen att gå in igen med några få varv kvar. Därmed var det bara att öka farten och hoppas på det bästa. Måste erkänna att jag var rädd för att plana in i något räcke mest hela tiden. Lyckligtvis höll bilen för mig och alla andra också. Placeringen blev åter igen en fjärdeplats vilket jag är nöjd med under de förutsättningar som rådde.

Vill ni se hur det var att köra i regnet så ska ni se filmen nedan. Starten går ca.08:15 in i filmen.



Sammanlagt har jag i RHK- och Formel Vee-cupen kört 10 race och kommit i mål i nio. På podiet har jag bara hamnat en gång men fyra och femma vet jag hur man blir. Detta har resulterat i en fjärdeplats i RHK-cupen och en femteplats i Formel Vee-cupen.

Nu är säsongen inte över riktigt än. På fredag eftermiddag blir det avfärd mot Danmark och Jyllandsringen. Där ska Danska Formel-cupen avgöras. Under året har jag kommit etta en gång, tvåa fyra gånger och trea en gång. Just nu ligger jag på tredjeplats, en poäng efter John Öhlers och nio poäng efter Johan Lund. Får hoppas att jag i alla fall kan klättra en plats i årets sista tävling!

Inga kommentarer: