onsdag 19 augusti 2009

Internationaliseringen

Då har jag kommit hem efter min första tävling utanför Sveriges gränser. Helgen inleddes med en extra träning som visade sig vara väl värt pengarna. 4x20 minuter var fullt tillräckligt med tanke på att träningen på 2x10 minuter som ingick startavgiften kom direkt därefter. Jag behöver all träning jag kan få men ännu har jag inte förstått hur jag ska lära mig något av den. Hur mycket jag än kör så går det på samma tid, någon som vet vad jag gör för fel?

Lördagens kval blev det inte mycket med då olja spreds runt nästan hela banan redan efter andra varvet. Det var bara att halka runt och försöka hålla sig på banan. Halkkörning är ju en bra träning men inte heller här har jag vett att lära mig något.

När det var dags för race så hade jag 5e startposition men tog mig snart upp på 4e plats. Tyvärr så regnade det och köra när det är halt är inte min grej. Var dock nöjd med att ligga 4a när det plötsligt händer. På startrakan så får jag ett kast, två kast och när jag tror att jag räddat situationen så snurrar det 360 grader och rätt ut i gruset. Bara att parkera och vänta på bärgning.

Det är inte alla som har dubbla motorer bak!

Det var inte bara jag som fick problem denna helgen. Vegas växellåda rasade på den fria träningen och det var bara för honom att kasta in handduken. Tråkigt men det verkar som om denna säsongen ska vara på det viset för honom. Hoppas de får ihop bilen till Falkenberg och det är slut på eländet ett bra tag framöver.

Även Jocke fick problem när hans hjul lossnade. Tur för honom att Vegas bil var parkerad för där fanns det delar att hämta. Det är det som känns bra med historisk racing - alla hjälper alla!

Norrmännen ordnade en riktigt bra tävlingshelg och lördagens grillfest var bra. Tyvärr så regnade det mer än någonsin vilket gjorde att det inte blev fullt så lyckat som det skulle kunna varit.

Kjell, Vegas, Anita och Fredrik.

Johan, Viktor och Magnus

Gissar att det är ölen som gör att jag fortfarande ler!
Efter att ha ägnat söndagsförmiddagen till att rensa bort grus från trumbromsarna var det dags för race igen. Startade som 5a men tog mig direkt upp på 3e plats. Lyckade hålla Lars bakom mig ett par varv innan jag fick vika ner mig. Johan och Caj var dock fortarande bakom men var bra sugna på att gå om. Efter in miss i utgången på startrakan så kom de förbi. Men skam den som ger sig. Lyckades ta mig för förbi Caj och ännu en gång hade jag och Johan en bra fight. Och ännu en gång så vann jag. Slutade fyra vilket jag är väldigt nöjd med.

Måste säga att resan de 120 milen fram och tillbaks var värt det. Hade en bra helg och åker gärna till Våler igen.

I morgon så åker jag till Anderstorp och sätter upp min lilla cirkus igen. Det blir tyvärr bara jag och Mats som kommer att köra Fvee så det blir inte så mycket till race. Jag kommer bara att få se häcken på de F3or mm som jag ska köra samtidigt med förutom när de kommer upp för varvning. Tur då att jag fått en ny sponsor, BilMånsson i Halmstad har förärat mig med en laptimer så nu kommer jag ha något att pilla med när jag sitter där på rakan. Kanske jag kan lära mig något med hjälp av denna men det är väl tveksamt.

Kul ska det bli att köra igen i alla fall och jag hoppas att det kommer lite publik då det blir kul bilar att titta på. Tidschemat för helgen hittar ni här: http://www.anderstorpraceway.com/upl_img/Timetable%20EuroBOSS.pdf

Hörs snart igen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Patrik !
Ser roligt ut. Fattade inte det där med öl först för det ser ut som cocacola burkar på bordet;) Lycka till på Anderstorp //Åke Jauhiainen

Patrik Åström sa...

Den norska ölen är lurig. Tur att colan dracks i pet-flaska så man inte tog fel. Åke, vi ses på snart i Falkenberg och då får du roligt också!