torsdag 7 maj 2009

STCC-team saknas

Tiden sedan förra inlägget har ägnats åt träning. Tyvärr inte på bilkörning men på massa annat som har behövts. Skrev senast att det kanske skulle kunna bli en bilmek av mig också men därom tvistar de lärde.

Att byta bensinslang var inte så lätt som jag trodde men tack vare att Anette ville vara med så lyckades det. Trodde väl aldrig att det skulle krävas fyra händer för ett sådant enkelt jobb men när bensinen sprutar både här och där var det precis vad som behövdes. Dock hade jag inte passande slangklämmor varför jag på egen hand tänkte att detta bör jag klara själv. Visst gjorde jag det men det tog lite tid. När jag såg på STCC i helgen var det någon som sa att de skulle byta motorn och att det inte var några problem att hinna med det på 40 minunter. Jag tappade en slangklämma och det tog mig 1 h och 45 min att fiska upp den. Tänk om man haft ett STCC-team som skruvat loss motorn, vänt den upp och ner och skakat fram den lilla jäveln... Hade sparat 1 h och 5 min då!

Ventilkåpspackning måste ju vara en enkel sak att byta och hade det inte runnit ut olja dagen efter så hade jag varit den första att hålla med. Ger inte upp så lätt så i med en ny och hoppas på det bästa. Hoppas kan man ju alltid göra men inte hjälper det så nu har det beställts ny packning samt en ny klämma så nu vore det väl själva f-n om jag inte ska lyckas nästa gång.

Bättre lycka har vi haft med Transiten som har fått en hylla byggd av svärfar att ställa allt bråte på. Därmed behöver jag inte först lasta ut alla lådor innan bilen kan köras ut för att därefter lasta in allt igen och sedan när bilen ska in så lastades allt ut innan den kom på plats för att slutligen lasta på alla lådor igen. Numera är det bara bilen som behöver åka in och ut.

Har även hunnit med att i lördags träna med vår "Hospitality Unit" (av vissa felaktigt kallad husvagn). Det gick alldeles utmärkt förutom att jag var tvungen att lugna ner nerverna med en whisky innan läggdags. Att i 25 min bråka med gasolvärmaren utan att få den att funka kan bryta ner även den bästa. Dock kommer enheten att kunna erbjuda gäster en och annan pilsner och varmkorv. Hoppas på att få använda den till detta på Sturup om ett par veckor. Det är många bilar anmälda så att det vill till att vara vaken. Funderar om man ska bjuda mina medtrafikanter på en korv kvällen innan så att de är snälla mot en stackars nybörjare som mig.

Förutom ventilkåpspackning ska det nu sättas fast dörrstopp på Transiten, bytas bromsar på 911:an (var lugn, jag lejer ut detta), köras på Knutstorp med Porsche-klubben, gå på sponsorträff med Vegas Racing, se på Mille Migla och ladda mentalt inför mitt första race.

Kör försiktigt i trafiken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Patrik.
STCC bilarna är designade för lätt service och mekarna är tränade och drillade, du kommer dit på din nivå, ha tålamod. Man lär sig av misstagen, det är därför du kommer att kunna så mycket i framtiden. När det gäller packningar och slangklämmor så kommer känslan med tiden. Om man skall nå in på ett krångligt ställe så kan det hjälpa att titta först och sen montera med ögon stängda, liksom känna sig fram (i mörkret, precis som i sängkammaren...). När det gäller första tävlingen så har jag nyligen börjat köra enduro och mitt tips är att ta sig runt ett varv, vara nöjd med det och sen köra i sitt eget tempo och känna efter hur det är och bli omkörd, då vet man hur alla andra kommer att känna senare (när man ha blivit bättre). Blicken framåt, det som e precis framför bilen "har redan varit" dax att se framåt. Och i ditt fall skall växlingen vara klar innan kurvan sen full makaron så det burrar och vibrerar hejdlöst när du tangerar kurvans apex. kör med förstånd så du kan köra en tävling till, det e ju roligt att träffa folk med, även utanför banan. När du får till allt i husvagnen så har du alla förutsättningar för att ha riktigt kul, Lycka till. MVH supporter skaran i Uppsala sektionen. Ps Vi blev med släp (med kåpa) idag för vår två hjuls satsning Ds

Patrik Åström sa...

Då får man ta och träna ordentligt på det där med att känna sig fram...

Jag tänker först och främst hålla mig på banan och inte utanför oavsett hur trevliga människorna är där ute, trevligt folk kan jag träffa i depån!

Lycka till med släpet, gissar att du inte föreslagit att ni ska övernatta i det.

Må väl och tack för visat intresse!