onsdag 18 april 2012

Snart blir det på riktigt

Efter en lång vinter har nu körningen äntligen dragit igång. För två veckor sedan testade vi på Falkenbergsbanan och igår var vi i Anderstorp. Den nyrenoverade motorn går riktigt fint och allt känns bra inför säsongsstarten.

I år kommer jag, om allt går väl, att köra sju tävlingar. Vi börjar med att värma upp tillsammans med danskarna på Knutstorp den 5-6 maj innan RHK Cupen och Formel Vee Cupen startar i Anderstorp den 19-20 maj.

Efter en förhoppningsvis lyckad start blir det Bugrun på Mantorp den 9-10 juni. Bugrun är himmelriket för alla som gillar Folkvagn. Här körs det både racing och dragsters samtidigt som det finns massvis av Folkor som enbart ställer ut. Bland annat så kommer Göran på Logmech som renoverat min motor att tillsammans med sin son att åter försöka ta hem förstapriset genom att vara snabbast på 402 m. Deras Folka har 280 hästar vilket är ca. 200 mer än vad jag har.

Veckan efter Bugrun bär det av till Karlskoga och Velodromloppet den 16-17 juni. Detta är inte någon favoritbana för min del men det ska jag försöka ändra på i år. Själva tävlingen är däremot en favorit för många åskådare. Mer info om detta hittar ni på www.velodromloppet.com.

Efter några veckors paus och midsommarfirande blir det dags för Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp den 7-8 juli. Precis som Velodromloppet lockar denna tävling till sig många åskådare, fast om möjligt ännu fler. Knutstorp är en bra bana för publiken då man från backen kan se i stort sett allt som händer. Dessutom är enbart deras finbilsparkering värt ett besök.

Nytt för i år är att Våler i Norge bytts ut mot Kinnekulle den 17-18/8. Detta är en bana som jag aldrig tävlat på så det ska bli riktigt kul.

När vi kommer in i september så hoppas jag att jag ligger bra till i de båda cuperna. Hade varit kul att få klättra upp på pallen i totalcupen även i Sverige någon gång. Nu är ju inte det viktigaste att vinna när man håller på med historisk racing så målsättningen är fortsatt att komma i mål hel och ren. Finalen körs som vanligt på Falkenbergsbanan den 8-9 september och därefter är säsongen slut.

Jag hoppas att få se dig i depån vid åtminstone ett race i år, jag lovar att kaffe, kaka eller något annat stärkande serveras. Så missa nu inte chansen att få hänga med mig när jag går runt i min "OnePiece".

Passar på att göra reklam för Formel Vee-klubbens hemsida. Just nu arbetar vi med en ny och modernare sida och jag hoppas kunna presentera den snart. Det är i alla fall på www.formelvee.se som du hittar all info och foton gällande Formel Vee. Vidare gör vi ett försök med Facebook också. Gå in och gilla oss på www.facebook.com/formelvee så får du även där lite nyheter då och då.

Nu kör vi så det ryker...

Inga kommentarer: