måndag 19 december 2011

Motorrenovering pågår!

Under tiden som det varit tyst här på bloggen så har flitens lampa lyst på sina håll i diverse verkstäder. Själv har jag inte bidragit till så mycket då det nu inte handlar om att byta ut en oljeslang, fylla på bromsvätska eller skruva av polerna på batteriet. Nä nu är det på riktigt!

För några månader sedan fick jag hjälp av Anders att montera ut motorn ur bilen. Anders som nyligen blivit ägare av Merja Fishers Finnvau såg säkert nyttan av att träna på min bil först. Som den kompis man är så fick han även träna på att svetsa lite Formel Vee också. 


När vi efter lite om och men fått ur motorn hittade vi vad min strulande koppling under året berott på. De tre armarna ska alla ha en fungerande fjäder och inte som i mitt fall endast en. Utjämningsplattan hängde och slängde där inne utan något stöd så jag ska vara glad för att det inte var värre. Nu blir det ny tryckplatta och ny lamell. 


När jag ser bilen nedan så inser jag att den borde piffas upp något. Det får tyvärr bli ett annat år för i år så fokuserar vi på motorn. 


Och när jag ser ett garage som detta så önskar jag att jultomten kunde komma förbi med ett på lördag och det behöver inte vara alls lika stort, hälften räcker. 


När väl motorn var urtagen parkerades bilen i Transiten igen och gömdes i förråd någonstans - tänk den som ändå hade ett eget garage...

Motorn körde vi till Göran Lundgren på Logmech i Oskarström som delade på den och tog fram en åtgärdsplan. Vid en första åsyn såg allt väldigt bra ut. Motorn har gått hårt och med tanke på att inget större har gjorts de senaste fyra åren så vet vi att Jörgen gjort ett bra jobb tidigare. Att Jörgen inte hjälper mig med motorn i år beror på att avståndet till Småland och att han har väldigt mycket att göra på jobbet som även innebär en hel del resande. 

Det första som Göran kunde konstatera var att kamaxeln gjort sitt. Den gamla ersätter vi med en Engle 110 vilket ska vara bra grejer. 


Dessutom byter vi diverse pinnbultar, en insugsstyrning samt ett insugssäte. Självklart blir den nya lager, packningar, packboxar, kamdrev och kamföljare. Det mirafräses, slipas och honas både här och där. Kolvringsgap justeras och vevstakar balanseras och nollas. 

Det är det lilla som gör det och nedan kan ni se en nytillverkad bricka som saknades för att kunna justera olje trycket. 



Att hålet på oljepumpslocket inte var optimalt för oljans flöde är också åtgärdat. 


Det är alltså ingen trimning som vi håller på med utan endast en väl genomförd renovering. Om jag har förstått saken rätt så ju nogrannare man är desto bättre går motorn och därmed kanske en eller annan hästkraft kan hitta fram. Men, det viktigaste av allt är att driftsäkerheten blir optimal och det är viktigt när föraren ingenting vet, ingenting begriper och ingenting kan!

Inga kommentarer: