tisdag 9 juni 2009

Mekar'n har fått blodad tand

Efter min lilla flygtur på Mantorp så lät det riktigt illa från ena trumbromsen. Inga problem sa mina racingkollegor, bara grus eller lekakulor så skruva isär och gör rent så är problemet löst. Lätt för dem att säga, värre för en annan som aldrig gjort något sådant förut. Men inte är jag blyg inte utan på det bara. Problemet var att just när jag ska till att ge mig på mekandet så har det samlats en liten åskådarskara på sex personer. När jag började med att lossa låsskruven så var det en av åskådarna som sa, "det räcker så". Då jag försökte lossa bulten så var kommentaren, "andra hållet". Ja, inte kände jag mig speciellt kunnig då. Mannen med kommentarerna hade en jacka som det stod Volkswagen Motorsport på och det visade sig att han jobbat i en VW-verkstad i hela sitt liv. Han lärde mig hur jag skulle veta hur hårt man ska spänna bulten som håller lagret på plats och det känns riktigt tillfredsställande varje gång man lär sig något nytt.

Detta gav mig blodad tand och med bilen i Transiten på garageuppfarten (alla har inte fina verkstadsgarage) så passade jag på att kontrollera skurvar och bultar på maskinen. När man varit borta hela helgen och ska vara borta de flesta dagar kommande vecka så var det ett sätt att umgås med familjen också. Anette kunde åtminstone se mig genom fönstret.

Har även gjort en hjulinställning så nu får "trimmarn" se upp. Han fick ju fart på sina grejor efter det så nu är det min tur. Det visade sig att min GMS är en tålig maskin. Cambern var perfekt trots smällen. Dock fick vi justera toe in både fram och bak.

På vägen hem från Mantorp svängde vi inom Vegas som hade en blästrad fälg på hyllan. Denna har lackats och däcket sitter på. Dessutom lyckades Euromaster laga punkteringen på träningsdäcket vilket kan vara bra att ha. Att de även med lite värme och bockande tror sig kunna fixa den trasiga fälgen är ju riktigt bra. Impuls Racing har alltså haft flyt sedan racet på Mantorp, hoppas att det håller i sig och att trenden att endast komma i mål i 50 % av loppen bryts. För till helgen blir det köra av på Velodromloppet i Karlskoga. 220 bilar anmälda så det kommer att bli riktigt skoj. Har ni vägarna förbi så hör av er, det finns två outnyttjade team biljetter liggande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du tar ju även famsteg på meksidan, det är ju minst lika viktigt som förarbiten. Glöm inte att vara stolt för varje framsteg på mekområdet oxå. Får just nu en live repris av din reperation av bromstrumman av M4. MVH Össjöa supporter sektionen (en undersektion till Uppsala sektionen) Vissa supporter sektioner är väldigt komplicerade i sin uppbyggnad.....

Patrik Åström sa...

Har hört att Össjöa-supportrarna även visat intresse för enduro och att omgivningarna begåvats med en helt ny träningsanläggning - får se när vi kan asfaltera en bana åt mig också!

Må väl!