måndag 15 mars 2010

Vilken dag!

En underbar dag med sol och "värme" gör ju att även en måndag kan kännas fantastisk. Det töar på bra och snart är det dags att ut och köra.

Hämtade i lördags min nya utrustning så att jag kan göra corner weight, dvs väga in in bilen. Ganska snabbt lyckades jag ställa in vikten 82,4 och 82,5 på framhjulen samt 121.5 och 121,1 bak. Det är inte alla som lyckas med det kan jag meddela. Och inte jag heller tyvärr. När jag satte fast Z-staget igen och kontrollvägde så var det inget som stämde längre, hmm. Efter konsultation med Anders per telefon visade det sig att man måste hoppa på bilen så att fjärdringen sätter sig lite då och då under tiden man gör inställningarna. Nya tag togs på söndagen och resultatet blev inte fullt så bra som lördagens första mätning men helt ok. Resultatet blev 82,5 / 82,8 fram och 122,1 / 119,8 bak. Inte perfekt men bra mycket bättre än de 15 kg det felade innan justeringen.

Lunchen idag tillbringades i däckverkstaden där det gjordes en hjulinställning. Därmed kommer det att gå snabbt rakt fram i och med låg friktion men samtidigt kommer ni få se bilen dyka in i kurvorna som en uppretad iller.

Vi har idag bestämt att vi på lördag ska ställa in tändningen med den nya fördelaren samt justera ventilerna. Därefter är det bara att ut och åka!

Vad var det nu för motiv på det som de övriga i teamet drev mig till att göra? Vi får hoppas att den riktiga inte kommer att likna replican för då har jag nog varit inne i ett räcke eller två!

Men innan ni får se vad det är jag gjort så måste jag först skriva att ni är välkomna att höra av er om ni behöver låna min utrustning för corner weight. Det är ju onödigt om alla springer och köper fyra badrumsvågar på Jula!

Då så: http://foto.impulsracing.se/#0.57

Inga kommentarer: