söndag 30 augusti 2009

Träningen där allt gick fel

Att träna på Falkenbergsbanan lät som en riktigt bra idé inför finalen den 18 september. Speciellt när jag fick höra att Johan skulle komma och man vill ju inte ge ärkerivalen några fördelar. Väderleksprognosen visade på torrt väglag så allt såg bra ut.

Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig, det mesta strulade men jag fick träna på att hoppa i och ur bilen en massa gånger. Ibland för att krångla med kopplingen, ibland för att ta bort skyddet på förgasaren (bilen är något svårstartad med den på) och ibland för att ta skydd från andra bilar.

Varför tog jag då skydd från andra bilar? 155 km/h i slutet på rakan och det ska bromsas kraftigt inför chikanen men tji fick jag, inga bromsar och det vara bara att ta sikte på grusfållan och försöka undvika en massa däcktravar. Tur hade jag i alla fall - inga andra bilar i vägen och inga skador på bilen. Men som den förutseende racerförare jag är så fanns det nya bromsbelägg i Transvestiten. Första gången jag mekar bromsar så något nytt lärde jag mig i alla fall.

Med nya bromsar var det bara att ge sig ut igen, tyvärr så gissade våra metrologer fel och regnet började ösa ner. Jag är så där nöjd med regn och när jag skulle ta mig förbi Johan så planade jag ut i samma sandfålla som jag besökte tidigare. Denna gången kom jag upp av egen maskin och körde in i depån. Sista passet hoppade jag över men Åke, Stefan och Johan körde. Åh, va glad jag var när jag stod och tittade på. 10 minuter sittandes och vänta på att köra ut när regnet öser ner klarar jag mig utan. När de väl fick börja köra så började det regna ännu mer och strax snurrade Formel Basics och Formel Fordar både här och där men även Formel Vee's gjorde några fina piruetter samt kände på att plana fritt i chikanen. Racet bröts pga säkerhetsrisk. Nils-Åke som också var med och tränade drog sig tillbaka innan regnet började - smart. Kul att han har fått ordning på benen och kan vara med och köra igen!

Åke forsar fram i regnet!

Nu ska det fejas och fixas samt den nya styrsnäckan ska monteras så att allt är i ordning till Falkenberg, hör kanske av mig innan nästa race, må väl.

Inga kommentarer: