onsdag 18 maj 2011

Det finns mycket att berätta...

Helgen i Anderstorp var minst sagt varierande. Sol, vind och vatten erbjöds under samtliga dagar men det var bara lördagens race som gick i regn. Ett tag höll hela lägret på att blåsa bort men när vi fäst tältet i Transit, däck, Formel Vee, bensindunkar och verktygslåda kunde vi känna oss någorlunda trygga.

Först värmde vi upp under torsdagskvällen med Vegas Racings go-carttävling. Där fick vi även värdefull info av Eric Anderzon som är en av frontfigurerna i Elupproret. Vi fick lära oss en hel del om hur nätbolagen fungerar eller rättare sagt inte fungerar.  Tidigt på kvällen kröp vi trötta till kojs efter all ny lärdom, körning och lägerbygge. Till min hjälp denna helg hade jag svärfar Kjell. Han är en fena på att hålla ordning, laga markiser och diska. Ovärderlig hjälp när man är kör racing men framförallt är han ett bra sällskap!

Fredagens träning gick bra men efter att ha snurrat lite här och där under andra passet körde jag in i depån lite tidigare. En gång var det rackarns nära att jag drog in i räcket och det är dumt att riskera bilen när banan är blöt och träningsdäcken dåliga.


Under fredag eftermiddag hade vi ordnat så att hela Formel Vee-gänget fick besöka West Coast Racing med presentation av deras teamchef Dick. Ett av alla uppskattat besök där vi lärde oss att skillnaden mellan ett Formel Vee-team och ett fabriksteam på lite högre nivå är stor. Att en av deras bilar kostar ca 43 st Formel Vee-bilar och att deras årsbudget ligger på ca 200 Formel Vee:er är ju en viss skillnad.

Imponerade av WCRs BMW Z4 GT3 var vi alla.

Så var det dags för lördagens kval. Kan väl inte påstå att det gick bra direkt. Nästan två sekunder efter Johan Lund, som var snabbast, är ju inget att skryta om. Bättre gick det dock i racet. Trots att jag inte gillar regn fick jag en kanonstart. Eftersom vi hade en massa Formel Fordar i vårt heat hade jag trots starten en hel del bilar framför mig. Nu regnade det ordentligt och jag kan säga att sikten är minst sagt begränsad när tio bilar utan stänkskärmar och som kör i hundrasextio virvlar upp vatten. Dessutom saknas torkarblad på hjälmen. Smart som jag är höll jag till vänster ute på flygrakan och hade fri sikt framåt. Problemet kom när flygrakan började ta slut och jag skulle ta mig in till de andra igen. Lyckades tränga mig in utan att köra på någon. Långt framför mig hade jag Johan men lite närmre låg Stefan och Per-Åke och fightades. Jag smög bakom och hoppades att de skulle göra några misstag som jag kunde utnyttja. När de fightades som mest så tänkte jag för mycket på dem och glömde bromsa i tid inför Opelkurvan med en 360-gradare som resultat. Som tur var tappade jag inte så mycket och jag tog upp kampen igen. När jag nästan var i kapp hände det igen och denna gång i Hansenkurvan.  Resultatet blev det samma som tidigare dvs en 360-gradare och kvar på asfalten. Därmed var kampen över och jag får vara glad för min 4:e-plats. Dock hade jag 2:a bästa varvtid under racet vilket är en stor framgång för mig efter som jag egentligen inte kan köra när det regnar.


Lördagskvällen innehöll även den lite utbildning. Denna gång hälsades hela gänget välkomna till team ALFAB för att titta på deras Audi R8 Le Mans. När Bosse fick veta att detta monster med 570 hk kör runt banan på 1.35 kunde han inte låta bli att berätta att någon gång på 70-talet körde Hans Edvinsson på 1.42 med en dubbelförgasare. Alltså med 125 hk och en järngrind som framvagn. Kvällen avslutades i team Orrestas tält där det åts Bullens korv och drack tysk öl. Den tyska ölen bjöd våra nya tyska vänner på. De hade tagit sig hela vägen upp till oss för att köra. Denna gången kom de med en bil men nästa gång (kanske på Knutstorp) lovade de att komma med fler bilar.

Som straff för att de körde fortare än mig fick de sina priser ute i regnet

Söndagens race var nog det roligaste som jag kört. Aldrig tidigare har det varit så tätt och aldrig tidigare har det bytts placering så många gånger. Ett tag låg jag tvåa men till sist kom jag femma vilket inte gör någonting när man får ha så roligt som jag hade det. Att fem bilar kan ha en bästa varvtid inom 0,25 sek innebär ju att det var bra jämt.

Även jag fick pris - trea i lördagens RHK Cup

Nu laddar vi inför Bugrun som körs på Mantorp den 10-12 juni!

Ta det lugnt så länge! /Patrik

1 kommentar:

Anonym sa...

Återigen trevlig läsning. Gillar särskilt den lokala valutan "formel vee"... / mvh ekonomiläraren