torsdag 27 januari 2011

Vad är meningen med att meka

Efter en sväng till garaget frågar jag mig vad jag ska dit att göra. Det blir ju inte direkt bättre när jag ger mig på själva mekandet.

Det började bra med att jag fick på de nya USA-importerade bränsetåliga silikonslangarna med olika diameter i ändarna. Även att få dit 4 slangklämmor gick utan problem. Bara att hoppas att det även håller tätt när väl bränslet fylls på. Efter mina framgångar idag är det tveksamt.

Nästa steg var att byta styrsnäcka. Lossade alla bultar men när jag skulle ta bort styrstången insåg jag att jag börjat i fel ände. Att banka och dra loss något som inte sitter fast var ett problem. Bara att skruva fast skiten igen och börja om. Efter mycket om och men är nu i alla fall skräpet borttaget.

Dags att ta bort bromscylindern. Började att skruva bort ett av bromsrören och det gick bra. Tyvärr började jag med den yttre varför det blev bra kladdigt att ta bort det inre. Att man ska behöva fundera på i vilken ordning man gör saker kom ju inte direkt som en överraskning. Synd bara att jag inte lärde mig något från ordningsproblemet med styrsnäckan, snacka om trög inlärningsförmåga. Efter mycket kladd med bromsvätska fick jag i alla fall den nya cylindern på plats. Eller nästan. Betraktar inte mig själv som speciellt stark, kanske snarare aningen svag men när det ska skruvas fast saker då jäklar. Skulle bara dra fast den lite till när cylinderns gods sprack och därmed blev obrukbar. Tror inte att RHKs tekniker godkänner om jag försöker får fast den med silvertejp. Blir till att köpa en ny.

Nä, att stanna hemma och köpa tjänsten i stället skulle säkert blir bra mycket billigare för min del i alla fall.

Inga kommentarer: