tisdag 17 november 2009

Vad är historisk racing och Formel vee

Historisk racing – att tävla med en raritet
Redan vid seklets början tävlades det flitigt med bilar. Det var så de utvecklades och blev tillförlitliga. Än idag är det många aktiva runt om i världen som tävlar med dessa gamla klassiska tävlingsbilar i Historisk bilsport. Tävlingsgrenen förekommer inom både Rally och Racing.

Bilarna följer ett internationellt regelverk som bygger på att bilen i princip ska vara som den var när den tillverkades och tävlades med från början. Utom när det gäller säkerhet. Där följer utvecklingen med, för även i Historisk bilsport gasas det friskt. En annan grundregel är att en bil anses vara historisk när den är 15 år gammal. Undantag finns för till exempel en Formel 1-bil är inte konkurrenskraftig och därmed ”omodern” redan efter ett par år. Bilen ska ha en internationell tävlingshandling, HTP (Historic Technical Passport), för att få starta.

I Historisk bilsport kommer föraren i skymundan av sin bil, som ofta är en raritet. Ändå är farterna höga både på asfaltsbanor och på fartsträckor i skogarna. Förare Finns det i alla åldrar, medan bilparken spänner över 70-års bilproduktion. Redan 1984 blev Historisk bilsport en självständig sportgren inom Svenska Bilsportförbundet och precis som det finns bilar från Formel Vee till Formel 1 och allt där emellan, så går det bra att tävla från hobbynivå till internationella mästerskap.

För att få tävla med historisk formelbil krävs det att man är 18 år och har licens för historisk formel.

Formel Vee – så började det
Formel Vee introducerades 1965 i Sverige då Scania Vabis (numera Svenska Volkswagen) hyrde in 10 bilar från Holland och arrangerade en landskamp mellan Sverige och Nederländerna. Tävlingen gick på Ring Knutstorp den 12 september och Nederländerna vann.

Förare var Daan Constandse, Evert Jan Groen, bröderna David samt en som körde under synonymen Jaansen. De svenska förarna var Anders Josefsson, Egert Haglund, Picko Troberg, Yngve Rosqvist och Gunnar Persbergarn. Dessutom körde Curt Johansson och Esso Gunnarsson i varsin byggsats från USA dvs. Beach Car.

I och med denna tävling var en ny klass i gång i Sverige. Bilar började byggas från Burträsk (RPB) i norr till Båstad (Hansen) i söder. Förutom dessa två populära fabrikat fanns det bland annat BMvee, Dolling, Austro och GMS.

Det första riksmästerskapet kördes 1966 både på racing- och isbana. Klassen var mycket populär med ca 70 deltagare per tävling. Bilen var byggd på VW komponenter vilket gjorde att många kunde åka racerbil till en rimlig kostnad.

Mästare detta första år blev Curt Johansson från Uppsala och på is Leif Hansen båda i varsin Beach Car.

Vad är en Formel Vee?
En formel Vee är byggd på Volkswagen-komponenter från VW 1200 och 1300 modeller där motor, framvagn och växellåda fick användas med justering och trimning enligt ett reglemente. I början var trimningsgraden nästan noll men 1968 började det förekomma bilar med kulbultsframvagn och breda bakaxlar från VW 1300.

1970 ändrades reglementet så att kamaxel fick slipas, oljefilter och extra oljekylare fick monteras men annars var allt standard.

Reglementet 1973 innehöll stora förändringar. Nu kunde man köra med skivbromsar, aluminiumfälgar med slicks, fri trimning av motor och dubbla 30 mm förgasare. Effektutaget blev ca 120 till 130 hk.

Nedan en kort presentation av klasser och exempel på vilka bilar samt förare som var representerade under 2009:

Klass A
Bilar med VW 1200 cc motor. Exempel på märken var Beach Car, Broke och Karollin.

Klass B
Bilar med ledbutlsframvagn och 1300 cc motor.

Ronny Bogen Jensen, Beach Car -67
Åke Jauianen, Dolling -66
Louis Banka Johnson, Dolling -66
John Öhlers, RPB -67
Åke Persson, RPB -67
Stefan Persson, RPB -67
Lennart Mattsson, RPB -68

Klass C
Bilar med kulbultsframvagn och 1300 cc motor.

Lars Ohlsson, Austro Vau -69
Magnus Ek, Austro Vau -69
Axel Madsen, BMVee -70
Patrik Åström, GMS -70
Nils-Åke Gustafsson, Hansen -69
Anderz Johansson, Hansen -70
Christer Ericsson, Hansen -71
Johan Lund, Motul -70
Alf Andersson, RPB -67
Per Åke Beijersten, RPB -70
Niels Hviid, RPB -70
Bo Pettersson, RPB -70
Thomas Marklund, RPB -70
Mats Envall, Veemax

Klass D
Bilar med dubbla förgasare och 1300 cc motor enligt reglemente från 1973.
Bo Pettersson, Kaimann -73
Axel Madsen

Dessutom finns klass E och F och då handlar det om 1600 motorer som är luft- eller vattenkylda.

Formel Vee Sverige
Mer information om Formel Vee i Sverige kan ni hitta på http://www.formelve.se/. Där hittar ni även vem ni kan kontakta om ni har fler frågor samt bilder från då och nu.

Ovanstående information är hämtad från www.sbf.se samt artiklar skrivna av Curt Johansson, Nick Tammemägi, Thomas Lundström och är sammanställt i november 2009 av Patrik Åström.

Inga kommentarer: