måndag 9 april 2012

Test, fix och snart test igen!

Efter att ha hängt i Kjells garage ett tag för att se till att få bilen förberedd på att ta emot motorn igen är nu allt på plats. Anders hjälpte oss en kväll att lyfta i och skruva fast den. Kvällen tog slut så det blev ingen uppstart utan det fick vänta någon dag. Själv så vågade jag inte starta den utan fick helt enkelt packa in den i Transiten och köra hem till Anders. Än en gång fick Anders offra värdefull tid på "en som lite begriper" men nu fungerar både bil och motor igen. 


Förra onsdagen var det dags för årets första träning. Vi var fyra stycken Formel Vee's på plats dvs Stefan, Åke, Anders/Henrik och jag. 

Förväntas fulla "racerförare".

Åke, Stefan, jag och lite längre bak Henrik.

Träningen gick inte ut på att försöka sätta några varvrekord utan lugnt och sansat köra in motorn och se att allt fungerar som det ska. Efter att jag gick i depå efter första passet rök det alldeles något hemskt från motorn. Som tur var handlade det bara om lite läckage från ventilkåpan - olja på grenrör ryker alltså en hel del!

Motorn gick bara fint och det känns att den fått sig en genomgång. Den nya kamen märker jag också lite skillnad på, draget kommer vid lite lägre varv (tror jag eller är det inbildning?).  

 Lite mek blev det allt!

 Allt roligt har ett slut men jag ser lika glad ut för det!

Nu är en ny ventilkåpspackning på plats - hoppas den inte läcker. Har även bytt ut en sprucken drivaxeldamask och luftat det hydraliska kopplingssystemet. Det blir förhoppningsvis träning igen den 18:e och då räknar jag med att det ska bli en helt problemfri upplevelse precis så som resten av säsongen ska bli.

1 kommentar:

Angelas sa...

Anders han är taggad inför onsdagen, vi får hålla tummarna att allt fungerar för nykomlingarna.... Jag väntar ett tag till innan jag dyker upp ;)
Kram
Angela