måndag 30 januari 2012

F1 innovation snart även på en Formel Vee

Att renovera en motor kräver sin man har jag förstått. Det är i alla fall inget för mig då jag inte begriper mycket av vad de olika delarna heter, var de ska sitta och varför. Tur då att Göran på Logmech är bättre begåvad på detta än mig.

Vid första uppstart och inkörning av motorn startade den direkt och spann på de dryga 20 minuter som inkörningen pågick. Därefter byttes de mjukare ventilfjädrarna ut mot mina rätta och kontroll av "leak down" gjordes. Vad "leak down" är hade jag tidigare ingen aning om men Göran förklarar allt tålmodigt för en som inget begriper. Testet går ut på att visa om det är läckage i motorns system dvs i kolvringar/cylindar och ventiler.


På bilden ovan ser ni resultatet av testet av fyrans cylinder. 5.9 bar in och ca. 5.7 bar ut. Det är riktigt bra och det trots att kolvringarna inte slitit in sig ännu.

När motorn är kall behöver den ett eller två pump på gasen för att starta men när den är varm går den igång direkt. Tidigare har motorn varit lite kinkig på tomgång men nu går den mycket jämt och fint. När den varvas upp så känner till och med jag att balansen är bra.


Japp, den låter om än lite tyst med de dubbla dämparna!


Den som är observant kan se att jag bytt ut grenrören och istället för att de som tidigare gick bakåt går de numera framåt. Tanken är att rören ska gå ut under bilen istället för att förbättra downforce. Samma sak gjorde även Red Bulls F1-team under 2011 med stor framgång och jag räknar kallt med att samma sak ska gälla för mig. Har dock ännu inte löst hur jag ska kunna producera en större mängd avgaser även under tomgång men jag har förhoppningar om att även det kommer att lösa sig.

Efter att Görans gedigna arbete med motorn så har jag ju viss press på mig att prestera. Men, eftersom vi flyttat effekten i och med min nya kam så är det nog så att jag måste lära om allt från början igen. Kraften kommer ju inte vid samma varvtal som tidigare. Dessutom finns det ju risk att bilen sliter sig för mig och skenar iväg så det vill till att ta det lugnt - säkerhet först. Så är det så resultaten låter vänta på sig så vet ni varför.

Inga kommentarer: